Zbogom oružje

Dio predgovora Ernesta Hemingveja za poluautobiografski roman “Zbogom oružje”.

Naslov ove knjige je Zbogom oružje, ali, na žalost, za sve ovo vrijeme (izuzev tri godine) otkako je napisana stalno se u nekom obliku vodi rat. Neki su imali običaj da kažu: zašto je ovaj čovjek tako preokupiran i prosto opsjednut ratom? Međutim, sada, poslije 1933. godine, možda je svima jasno zašto jedan pisac treba da bude zainteresovan stalnim, besmislenim, ubilačkim, prljavim ratnim zločinima.

ernest-hemingway2-802x1024

S obzirom na to da sam bio u mnogim ratovima, siguran sam da imam predrasudu, i nadam se da sam pun predrasuda. Ali čvrsto uvjerenje pisca ove knjige je da se u ovim ratovima bore najdivniji ljudi koji postoje, ili, ako hoćete, samo ljudi koji su sve divniji ukoliko ih srećete bliže mjestu gdje se vode borbe. Ali ratove stvaraju, izazivaju i započinju isključivo ekonomske suprotnosti, a vode ih svinje koje nastoje da izvuku koristi iz njih.

Smatram da sve one ljude koji teže da pomoću rata dođu do profita i koji pomažu da se on izazove  treba već prvog dana rata da pobiju ovlašćeni predstavnici lojalnih građana njihove zemlje koji će ratovati. Pisac ove knjige bi bio veoma zadovoljan da na sebe preuzme odgovornost za ova ubijanja, ako bi ga legalno delegirali oni koji će se boriti, i da se stara da sve to izvršava što je moguće ispravnije i humanije (neki od ovih ubijenih će se bez sumnje ponašati korektnije od drugih) i da vodi računa o tome da sva tijela budu pristojno sahranjena. Može se čak urediti da se sahranjuju u celofanu ili u nekoj novijoj plastičnoj materiji.

Ako, na kraju dana, postoji neki dokaz da sam na bilo koji način započeo novi rat ili da nisam ispravno izvršio dodijeljene mi dužnosti, bio bih spreman, ako ne i zadovoljan, da me strijelja ono isto streljačko odjeljenje i da budem zakopan u celofanu, ili bez njega, ili pak da mi nago tijelo bude ostavljeno na nekom brdu.

I tako, evo vam knjige od prije skoro 20 godina, a ovo joj je predgovor.

Ernest Hemingvej,

San Francisko de Paola, Kuba

30. juna 1948. godine.

Komentariši

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.